Retractia Gingivala - Cauze, Simptome & Metode de Tratament

Când te uiți în oglindă și zâmbești, observi că dinții tăi par mai alungiți, rădăcina dentară este mai vizibilă, iar în ultima vreme suferi de sensibilitate dentară la cald, rece, dulce, acru sau în timpul periajului dentar? Dacă acesta este cazul este posibil să te confrunți cu o problemă dentară comună - retracția gingivală.

De obicei nu este ușor să identifici pe cont propriu retracția gingivală – mai ales când problema este încă în stadii incipiente. Primul semn al retracției gingivale este sensibilitatea dentară sau este posibil să observi că un dinte pare mai lung decât în mod normal. În timp însă, cu cât rădăcina dentară este mai expusă, cu atât aspectul este mai inestetic.

Retractie gingivala - Ce este?

Retracția gingivală este o modificare care se caracterizează prin diminuarea marginii țesutului gingival care acoperă dintele, expunând rădăcina acestuia, ceea ce duce la un aspect neplăcut, dând impresia de dinți alungiți.

În unele cazuri, atunci când rădăcina dintelui este expusă, totodată apar și alte neplăceri precum durerea sau sensibilitatea dentară. Acest proces poate începe lent și se poate agrava în timp, afectând unul sau mai mulți dinți în același timp.

Cum arata o gingie sanatoasa?

O gingie sănătoasă este esențială pentru a avea dinți puternici. Aceasta are rolul de a acoperi oasele care susțin dinții, formând un țesut protector în jurul dinților. Dacă ai gingii sănătoase, acestea vor avea un aspect ferm și culoare roz sau coral, deși poate conține alți pigmenți în funcție de originea etnică. De asemenea, gingiile trebuie să se potrivescă bine în jurul dinților și să nu se observe goluri între rădăcina dinților și gingii.

Unele semne ale gingiilor nesănătoase includ gingii care sângerează atunci când folosești periuța de dinți sau când folosești ața dentară.

Probelemele încep odată cu formarea plăcii de-a lungul liniei gingiei. Dacă placa nu este îndepărtată prin spălarea dinților și folosirea aței dentare în mod regulat, aceasta poate provoca iritații, gingivite și poate duce la retracția gingivală.

Simptome - Cum stii ca suferi de retractie gingivala?

Principalul semn al retracției gingivale este expunerea rădăcinii dinților. Pe măsură ce avansează, dinții vor da impresia că sunt alungiți – este mai evident atunci când problema afectează un singur dinte.

Pentru a identifica retracția gingivală în stadiile incipiente și a beneficia de soluții de tratament în timp util, este important să iei în considerare câteva simptome, cum ar fi:

• sângerare după periaj sau folosirea aței dentare;

• gingii roșii, umflate;

• respirație urât mirositoare;

• durere la nivelul gingiei;

• gingii care se micșorează vizibil;

• rădăcini dentare expuse;

• dinți care încep să se miște și au un aspect alungit.

Cand trebuie sa mergi la medicul stomatolog?

Lăsată netratată, retracția gingivală poate duce la alte probleme grave de sănătate orală, cum ar fi mobilitatea dinților sau chiar pierderea acestora. Dacă observi oricare dintre simptomele enumerate mai sus, este indicat să faci o programare la stomatolog.

Care sunt cauzele retragerii gingiilor?

Cele două cauze principale ale retracției gingivale sunt parodontita, o infecție cauzată de igiena orală deficitară și periajul agresiv. Dar există și alte cauze care se află adesea în spatele apariției retracției gingivale.

1. Periaj prea dur sau prea agresiv

A avea o rutină de curățare ajută la reducerea plăcii și a tartrului din apropierea gingiei. Cu toate acestea, aplicarea de prea multă forță la periaj poate duce la uzura smalțului dentar și la recesiunea gingiilor. Pentru a preveni retracția gingivală, se recomandă folosirea unei periuțe de dinți cu peri moi și a unor mișcări circulare în timpul periajului dentar.

2. Placă dentară sau acumulare de tartru

Dacă nu acorzi pre multă atenție îngrijirii sănătății dinților, acesta lucru poate duce progresiv la retracție gingivală. Spre exemplu, așa cum este specificat mai sus, periajul dinților într-un mod agresiv, faptul că nu folosim ața dentară sau apa de gură, toate acestea pot duce la acumularea de tartru pe dinți, iar îndepărtarea acestuia se poate face doar în cabinetului medicului cu ajutorul unor metode profesionale de curățare.

3. Bruxism

Bruxismul se caracterizează prin scrâșnirea dinților, un obicei care poate duce la sensibilitate și uzură dentară. Presiunea cauzată de bruxism poate avea un efect negativ asupra gingiilor. În timp, scrâșnirea dinților poate duce la o retracție gravă a gingiilor, expunând rădăcinile dentare.

4. Proceduri stomatologice

În unele cazuri, retracția poate fi și o consecință a acestor tipuri de proceduri, de exemplu, după implanturi dentare, după albirea agresivă a dinților, după folosirea aparatului dentar ortodontic sau dentar.

5. Genetica

Unul dintre motivele care poate provoca retracția gingivală este factorul genetic.

La fel ca restul trăsăturilor pe care le moștenim de la părinții noștri – fie că este vorba de aspectul fizic sau de probleme de sănătate – retracția gingiilor poate fi, de asemenea, moștenită.

De aceea, daca parinții tăi au gingii care s-au retractat în timp, se recomandă acordarea unei atenții mai mare rutinei de ingrijire a dinților și consultul stomatologic periodic.

6. Vârsta

De-a lungul anilor există o tendință naturală ca retracția gingivală generalizată să apară, mai mult la unele persoane decât la altele, iar în acest caz, această afecțiune este considerată fiziologică și nu patologică;

7. Boala parodontală

Este o infecție bacterienă care se manifestă prin deteriorarea structurilor care susțin și fixează dinții la nivelul osului. Este principala cauza a retracției gingivale.

Indiferent de cauza retracției gingivale, diagnosticul și tratamentul în timp util pot ajuta la prevenirea problemelor de sănătate orală pe termen lung.

Factori de risc - Retractie gingivala

Există mai mulți factori care afectează în mod direct sănătatea gingiilor noastre:

• periaj agresiv pe termen lung;

• acumulare de tartru;

• fumat;

• modificări hormonale la femei;

• istoric familial de boli gingivale;

• diabet;

• HIV.

Retractie gingivala - Tratament

Tratamentul retracției gingivale constă în diagnosticarea și înlăturarea cauzelor, precum și în prevenirea progresiei recesiunii. În funcție de severitatea bolii și de amploarea recesiunii gingivale, pot fi necesare mai multe vizite la stomatolog.

Detartraj + Airflow Periodic & Chiuretaj Subgingival

Detartrajul este unul dintre primele tratamente folosite în retracția gingivală. Această procedură îndepărtează placa și tartrul de sub linia gingiei, acolo unde periajul obișnuit nu poate ajunge. Alaturi de detrataj, se poate folosi și igienizarea prin Airflow, o metodă modernă de curățare a dinților care acționează blând asupra lor, fiind folosită în completarea detartrajului. Dispozitivul Airflow ajută la îndepărtarea bacteriilor chiar și din locurile în care există goluri adânci în jurul dinților ca urmare a retracței gingivale. În combinație cu chiuretajul subgingival, o intervenție efectuată sub anestezie locală, se elimină atât tartul din jurul dinților, dar în același timp se curăță riguros și spațiile mai greu accesibile, precum cel din jurul rădăcinii dintelui, lucru ce duce în multe cazuri la îmbunătățiri în cazul pacienților care se confruntă cu retracție gingivală.

Interventie de Chirurgie Gingivala

Pentru cazurile mai severe de retragere a gingiilor, poate fi recomandată o intervenție chirurgicală. Spre exemplu, dacă tratamentul nechirurgical nu a funcționat, se poate trece la chirurgia gingivală care constă în îndepărtarea bacteriilor si fixarea gingiilor astfel încât să se potrivească din nou în jurul dinților.

Chirurgia (sau operația) gingivală are ca scop acoperirea porțiunii de rădăcină expusă în urma retractiei gingivale și poate fi efectuată prin repoziționare gingivală sau prin grefare de țesut moale. În repoziționarea chirurgicală gingivală se folosește gingia adiacentă zonei retractate și expuse, prin mici incizii pentru a o desprinde, „trage” și repoziționa, fixând-o în poziția dorită.

Grefa Gingivala

In alte situatii, grefa gingivală este o metodă de tratament prin care se preia țesut de probă din altă parte a gurii și se atașează de gingii pentru a înlocui țesutul gingival care s-a retras sau a fost îndepărtat din cauza bolii gingiilor.

Această tehnică permite deja acoperirea unor zone mai extinse de retractie gingivală și este adesea folosită în scopuri cosmetice, precum și pentru a trata bolile gingiilor, deoarece acoperă zonele în care rădăcina devine expusă și îmbunătățește aspectul dinților.

Preventie retractie gingivala

Retracția gingivală nu poate fi întotdeauna prevenită, mai ales dacă esti predispus genetic la a avea un țesut gingival subțire. Cu toate acestea, poti reduce semnificativ riscul de recesiune a gingiilor cauzată de infecții prin practicarea unei îngrijiri adecvate a dinților și a gingiilor. De exemplu:

• Spală-te bine pe dinți de două ori pe zi.

• Foloseste ata dentară o dată pe zi.

• Utilizeaza o apă de gură antimicrobiană de două ori pe zi.

• Utilizeaza o periuță de dinți cu peri moi.

• Renunta la fumat.

Complicatii ale retractiei gingivale netratate

Dacă nu este tratată, reracția gingivală poate progresa și poate cauza alte probleme de sănătate orală. Pe lângă durerea, care este insuportabilă în funcție de gravitatea afecțiunii, faptul că rădăcinile dentare sunt expuse face dinții să fie mai susceptibili la apariția cariilor și a gingivitei. De asemenea, când sunt sunt lăsate netratate pe o perioadă lungă de timp, aceste goluri dintre gingii și dinți se pot mări și se pot dezvolta într-una dintre cele mai grave forme de boală a gingiilor, parodontoza, care este ireversibilă și poate provoca pierderea dinților.

În plus, retracția gingivală are și repercursiuni asupra stimei de sine a unei persoane, deoarece estetica zâmbetului este afectată.

Retractie gingivala - Este recomandat tratamentul acasa/naturist?

După cum au arătat unele cercetări, remediile naturale pot ajuta la ameliorarea anumitor afecțiuni ale gingiilor. Cu toate acestea, remediile naturiste nu trebuie folosite ca substitut pentru tratamentele profesionale recomandate de medicul dentist sau medicul dumneavoastră.

Întrucât retracția gingivală apare încet și este nedureroasă, este important să consulți periodic un stomatolog și să adopți obiceiuri de igienă orală, pentru ca pe viitor, retracția gingivală să nu ducă la complicații precum pierderea dinților.